02-5661441

מאמרים | ההיסטוריה של טחנת הרוח בירושלים

ההיסטוריה של טחנת הרוח בירושלים

ההקמה
טחנת הרוח נבנתה בשנת 1857, באותו המקום בו נבנתה 12 שנה מאוחר יותר שכונת משכננות שאננים. בניסיון לסייע לבני היישוב הישן, החליט הפילנתרופ הידוע, השר משה מונטיפיורי, לבנות טחנת קמח באמצעותה יוכלו בני היישוב להתקיים בעצמם. לצד הקמת טחנת הקמח, הקים מונטיפיורי מוסדות נוספים שיקדמו את תחום התעשיה בארץ, כמו למשל בית דפוס ומפעל טקסטיל.

ההפסקה
עם כניסת הקדמה למשוואה, הפסיקה הטחנה לעבוד. הדבר קרה בשנת 1891, כשהקהילה היהודית גילתה את הקיטור והבינה שבאמצעותו תוכל לטחון את החיטה ביתר קלות. אך למרות שלא הייתה בה חשיבות מעשית יותר – החשיבות וההיסטורית שלה עדיין התקיימה. כיצד? מיד תגלו.

מלחמת העצמאות
בשנת 1948, כשהעם היהודי היה בעיצומה של מלחמת העצמאות, שימשה הטחנה את הלוחמים היהודים כמקום אסטרטגי במיוחד. בשל גובהה, היא היוותה נקודת תצפית מצוינת על התקדמות הלחימה. משהבינו הבריטים שהיהודים משתמשים בטחנה כמקום נוח להילחם ממנו – הפגיזה אותה. המבצע העגום ענה לשם הפואטי "מבצע דון קישוט".

ההתחדשות
לאחר שיפוצה, עברה הטחנה עוד מספר שינויים.  
כיום הטחנה מהווה סמל תרבותי המזכיר לכל מי שעובר במקום את פועלו החשוב של השר מונטיפיורי ואת עמידתם האיתנה של בני היישוב היהודי במאה ה-19. בשנת 2012 נערכו עבודות שיפוץ נרחבות בטחנת הרוח ביוזמת הקרן לירושלים בעלות של חמישה מיליון שקלים ובסיוע תרומות של נוצרים אוהבי ישראל מהולנד ובסיוע משרדי ממשלה, במסגרתן הובאה מערכת מתקדמת מהולנד – מדינת טחנות רוח מפוארת – המאפשרת לכנפי התחנה להסתובב בכל פעם שנושבת הרוח. לעיתים הטחנה אף מופעלת ומשמשת לטחינת קמח – מראה מקסים לכל הדעות.


הטחנה ומשכנות שאננים בימינו
כיום במבנה של טחנת הרוח יש מרכז מבקרים אינטימי המוקדש לפועלו הרב של השר מונטיפיורי. ביקור בטחנת הרוח בדרך כלל ישולב עם ביקור בשכונת ימין משה הסמוכה, המהווה פנינה תרבותית והיסטורית מיוחדת במינה בלב ירושלים ומאופינת בסמטאות אבן ציוריות, בתים כפריים וצמחיה מפוארת. לאחר שבשנת 1950 יושבה השכונה בעולים חדשים וב-1968 טדי קולק החליט לחדש את השכונה ובעקבות המהלך הגיעה לשכונה אוכלוסיה אמידה מישראל ומחו״ל, השכונה נחשבת לאחת היוקרתיות בירושלים כולה, ויש בה בתים מקסימים במיוחד שלא תרצו לפספס.

מרכז מבקרים
באפריל 2018 הקימה זוזו תיירות את מתחם טחנת הרוח, מרחב אטרקציות תיירות לכל המשפחה, הכולל מגוון רחב של פעילויות מקסימות. במהלך ביקורכם במקום תוכלו לשלב סיור היסטורי עם טעימות של יינות בוטיק, להשתתף בסדנאות קמח ואפיה מסורתיות ואפילו להשתתף בפארק בריחה ייחודי בעקבות סודותיו של השר מונטיפיורי. בנוסף, במקום תוכלו ליהנות מסיורים מוזיקליים, סדנת יינות, סיור המשלב הדרכה תיאטרלית וכיף גדול לכל המשפחה!

בואו ליום כיף בטחנת הרוח
בחרו את אחת מהאופציות ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.
מאשר/ת דוא"ל
תודה על פנייתכם
שלום לך,
ההודעה התקבלה במערכת.
נחזור אליכם בקרוב בשעות הפעילות של המשרד.
בברכה
צוות מתחם טחנת הרוח
השותפים שלנו
משרד העליה והקליטה
הרשות לפיתוח ירושלים
תודה שפניתם למתחם טחנת הרוח!
שעות המענה הטלפוני בימים א'-ה', בין השעות 9:00-16:00
**אין מענה לפניות חדשות בסופי שבוע וחגים**
אתם מוזמנים להשאיר הודעה במענה האנושי 02-5661441 או במייל [email protected], ונשמח לחזור אליכם במהלך שעות הפעילות
​תודה!